یک شرکت استارتاپی به نام «متا» از فیسبوک بابت تغییر نامش شکایت کرد!

نویسنده

تراشه گستر فارس

دسته بندی

تکنولوژی

بروزرسانی

14 شهریور 1401

یک شرکت استارتاپی به نام «متا» از فیسبوک بابت تغییر نامش شکایت کرد!

آبان ماه سال گذشته بود که کمپانی فیسبوک در اقدامی غافلگیر کننده در جهت متحد کردن تمامی برندهای خود و البته برای تمرکز هر چه بیشتر روی مفهوم متاورس، نام خود را به «متا» تغییر داد. این نام اکنون بعد از گذشت هشت ماه تقریباً جا افتاده و همه به شنیدن آن عادت کرده‌اند. اما ظاهراً این آرامش قرار نیست ادامه داشته باشد،‌ چرا که یک استارتاپ 12 ساله به نام متا روز چهارشنبه شکایتی را علیه فیسبوک سابق به دادگاه فدرال آمریکا ارائه کرده و مدعی شده که تغییر نام این شرکت به متا غیرقانونی بوده است! با دیجی رو همراه باشید.

جاستین بولونینو، بنیانگذار متا، در مصاحبه‌ای که اخیراً با مجله اینترنتی .Inc داشته، حال و روز خود را به عنوان بدترین کابوسی که یک بنیانگذار استارتاپ می‌تواند داشته باشد، توصیف کرده است! او سال‌ها وقت صرف ساختن نام تجاری متا و مفهوم متاورس، که تا سال 2009 کسی آن را نمی‌شناخت، کرده بود. اما در سپتامبر 2021 که به نظر می‌رسید شرایط در حال بهتر شدن است، شرکتی با نام فیسبوک وارد شده و برند «متا» را به نام خود کرد!

بولونینو می‌گوید:

 

ما در مورد یکی از با ارزش‌ترین کلمات و ایده‌ها در کل جهان صحبت می‌کنیم. گلدمن ساکس می‌گوید ارزش مالی این صنعت در دهه آینده به بیش از 8 میلیارد دلار خواهد رسید. این صنعت بر اساس ایده‌ای که متا داشته و 12 سال را صرف ساختن آن کرده، شکل گرفته است.

به گفته بنیانگذار متا اگرچه این شرکت استارتاپی تنها پنج کارمند تمام وقت دارد، اما با گروه عظیمی از پیمانکاران و تولید کنندگان محتوای مستقل برای برپایی نمایشگاه‌های مجازی استفاده می‌کند که تاکنون بیش از 100 هزار نفر آن‌ها را تجربه کرده‌اند.

بولونینو تا اواخر سپتامبر 2021، پروژه‌های بسیار موفقی را با رولینگ استون، مایکروسافت، ردبول و برخی دیگر از برندهای مطرح، به انجام رسانده و به ارائه تجارب خود در بسیاری از کنفرانس‌های بزرگ اقدام کرده بود. او همواره در صحبت‌هایش اشاره می‌کرد که زمان متا (META) فرا رسیده است.

ناگهان مارک زاکربرگ وارد شد!

یک ماه بعد همه چیز تغییر کرد. بولونینو در لاس وگاس بود و اولین بازدید خود از نمایشگاه تعاملی Arcadia Earth را انجام می‌داد که خبر را شنید. او شرایط آن روز را اینگونه توصیف می‌کند:

من تنها مشغول صبحانه خوردن بودم و گوشی‌ام روی میز بود. گوشی مدام صدا می‌داد و این حجم از هشدارهای اعلان مرا کنجکاو کرد. گوشی را برداشتم و انگار در آن لحظه روح از بدنم خارج شده بود و داشتم خودم را در حالی که مشغول تماشای ویدیوی مارک زاکربرگ با آن پوزخند بزرگش بودم، می‌دیدم!

وکلای متا به سرعت دست به کار شدند و به وکلای فیسبوک نامه نوشتند و به آن‌ها در مورد تخلفات رخ داده هشدار دادند. اما وکلای فیسبوک در پاسخ مدعی شدند که هیچ تداخلی بین دو شرکت وجود ندارد زیرا آن‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، سران فیسبوک مدعی بودند که پیش‌تر امتیاز چندین دارای دیگر به نام متا را خریداری کرده‌اند و بنابراین قدمت علامت تجاری آن‌ها به قبل از تأسیس متا بازمی‌گردد!

در هر صورت، متا شکایت رسمی خود را علیه فیسبوک ارائه کرده و اگر در دادگاه برنده شود، هم می‌توند خسارات بگیرد و هم حکمی را دریافت خواهد کرد که مانع از استفاده فیسبوک از نام تجاری متا در حوزه‌هایی خواهد شد که این شرکت در آن فعال است.

اما اگر ببازد، چه؟ در مواجهه با این سوال، بولونینو برای چند ثانیه سوکت کرده و در ادامه گفته است:

نمی‌خواهم پاسخی بدهم، اما مشکل همین است. من 12 سال از عمر خود را برای ساخت نام تجاری متا صرف کردم. این شرکت هویت من است. هر چیزی که ما هستیم در قالب متا است. نمی دانم چه راه دیگری وجود دارد یا چه کاری باید انجام دهم. نمی‌دانم.

همان‌طور که از مصاحبه بولونینو نیز مشخص است، شرکت وی در حال حاضر کاملاً بلاتکلیف است. با اینکه تیم حقوقی او پیش‌بینی می‌کند که فیسبوک طبق الزام قانونی باید ظرف 21 روز آینده به شکایت پاسخ دهد. اما در مورد اینکه این پاسخ چه خواهد بود کسی چیزی نمی‌داند. بنابراین، فعلاً باید منتظر ماند و دید پاسخ وکلای فیسبوک به این دعوای حقوقی چه خواهد بود و در نهایت دادگاه چه حکمی صادر می‌کند.

دیدگاه های کارابران

هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است